mandag 20. august 2012

Endelig snart sprøytestart!

Etter en lang og herlig sommerferie nærmer det seg sprøytestart med stormskritt, og det er på tide å oppdatere bloggen litt igjen.

Jeg skulle egentlig ha startet på sprøytene for et par uker siden, men selvfølgelig er mensen forsinket. Jeg måler fortsatt temperaturen hver morgen så jeg vet at jeg har hatt eggløsning og at mensen kommer i løpet av uka. Jeg har vært i kontakt med klinikken i Haugesund og vi får heldigvis beholde plassen vår, selv om det blir et par uker senere enn planlagt.

Jeg er så nervøs for første sprøyte! Men jeg har alliert meg med tanten min som er sykepleier, så hun skal heldigvis sette den første på meg.  Men etterpå er jeg bestemt på å klare meg selv, selv om jeg har sprøyteskrekk! Jeg tror jeg skal finne en indre styrke (selv om den ligger godt gjemt akkurat nå!) når jeg vet hva som er målet.

Jeg skal starte med et stoff som heter Gonal-F. Det kommer i ferdigfylte penner, som fungerer på samme måte som diabetessprøyter gjør. Det er heldigvis en ganske liten sprøytespiss, men stor nok til å skremme meg litt uansett! Jeg skal starte med veldig liten dose, 75 IE, og så øke til 100 IE etter fire dager. Jeg starter med så lav dose fordi de er redde for at jeg skal bli overstimulert siden jeg har så mange follikler/cyster allerede. I en normal syklus blir vanligvis bare 1 egg modnet, så Gonal-F gjør at det modnes mange egg i hver eggstokk.

Etter 4 dager skal jeg starte med enda en sprøyte som heter Orgalutran. Den hemmer kroppens egne hormoner slik at jeg ikke får eggløsning for tidlig.
Jeg må gå på begge disse sprøytene helt til en innvendig ultralyd viser at eggene er store og modne nok.
Da må jeg sette en eggløsningssprøyte som heter Ovitrelle. Så blir det egguttak 1, 5 døgn senere, rett før eggløsningen ville ha skjedd.

Jeg er så spent!!! Krysser fingrer og tær for at alt skal gå bra, og at jeg ikke skal bli for hormonell når jeg begynner på sprøytene ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar