fredag 31. august 2012

Første kontroll i Haugesund

I dag har jeg vært i Haugesund for å sjekke hvordan det ligger ann med eggstokkene mine etter 7 dager på sprøyter. Den innvendige ultralyden viste mange eggposer, men ingen var så store som de ønsket de skulle være. De så 2 stk som var 9 mm, 4 stk som var 8 mm og mange flere som var mindre. Men de må være minst 16-17 mm før de kan hentes ut, så det gjenstår jo en del!

Jeg var jo forberedt på dette siden jeg har gått på så lav dose medisiner. Så nå skal jeg øke dosen til 125 IE og gå på sprøytene til og med tirsdag i neste uke. På onsdag skal jeg inn til en ny ultralyd for å se om eggposene har blitt store nok, men da slipper jeg heldigvis å reise helt til Haugesund, jeg får gå til en gynekolog like i nærheten av her jeg bor. Hvis de er store nok så skal jeg sette eggløsningssprøyta da og komme til egguttak i Haugesund på fredag.

Både i går og i dag har jeg vært vond i eggstokkene så jeg var litt nervøs for at det var noe galt, men jeg fikk beskjed av legen at det er ganske vanlig (spesielt på det første forsøket), på grunn av at eggstokkene vokser. Det er godt å vite at alt så bra ut og at det er helt normalt med smerter, men jeg lurer jo på hvordan det kommer til å føles når eggposene blir dobbelt så store!

Både legen og alle sykepleierne jeg har truffet på i Haugesund er kjempehyggelige. I dag hadde jeg med en lang liste med spørsmål og de tok seg god tid til å forklare det jeg lurte på og beroliget meg når jeg var bekymret for noe. Sist vi var der var de veldig forsinket, vi kom ikke inn 50 minutter for sent. Men i dag fikk jeg faktisk komme inn 10 minutter før jeg hadde time!

Etter timen måtte jeg på apoteket for å ta ut mer medisiner. Fram til nå har jeg brukt nesten 6000 kr og i dag kostet det over 4000 kr, så tilsammen har jeg altså brukt rundt 10 000 kr så langt. Hvis beløpet blir over 15 000 kr i løpet av 3 forsøk så får vi dekket resten av Helfo. I tillegg koster det 1500 kr for hvert forsøk, i tillegg til 307 kr for hver kontroll.. Så det går en del penger for noe som andre klarer å få til gratis på soverommet ;) Men det er jo ingenting som er mer verdt å bruke penger på enn akkurat dette!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar