lørdag 1. september 2012

Orgalutran

 

Orgalutran heter den sprøyten jeg bruker for å forhindre for tidlig eggløsning. Før jeg skulle sette den første gang hadde jeg lest en del om den på nettet og ble skikkelig skremt, folk skrev at den var vond og vanskelig å sette. Dumme meg fikk skikkelig angst, sprøyteskrekken kom tilbake for fullt! Men heldigvis sa tanta mi at hun kunne gjøre det for meg. Jeg hadde smurt på Emla-krem (bedøvelseskrem) på forhånd, men jeg hadde tydligvis ikke brukt nok krem, for da hun stakk sprøyta inn kjente jeg det veldig godt! Det er viktig at innholdet sprøytes sakte inn sånn at det ikke skal skade hudvevet, derfor er den litt hard å trykke inn, og det hjalp ikke akkurat på at jeg måtte sitte der med sprøyta i magen så lenge! Så etterpå ble jeg svimmel, varm og skjelven, det var rett før jeg besvimte så jeg måtte bare legge meg ned. Skikkelig ekkelt! Det var nok en reaksjon som kom siden jeg hadde vært så redd.

Så de 2 neste dagene turte jeg ikke å sette den på meg selv, heldigvis fikk jeg hjelp av den snille tanta mi. Men jeg fant ut at Emla-plaster fungerte bedre enn kremen, så da kjente jeg ikke noe når spissen gikk inn. Men rett etter sprøyta er satt svir det skikkelig under huden, da hjelper bedøvelsen ingenting. Det svir i ca 1 time etterpå.

Da jeg var oppe hos tanta mi for å sette den i går kveld hadde vi gjort alt klart og jeg skulle til å gi henne sprøyta, men så sa jeg "jeg burde jo prøve selv" og tanta mi støttet meg og sa "dette klarer du helt fint". Jeg ble helt skjelven, men stakk sprøyta inn likevel, jeg ble nesten overrasket over meg selv! Jeg er visst tøffere enn jeg tror! Så nå skal jeg fortsette å sette begge sprøytene selv. Litt greit å slippe å reise helt bort til tanta mi hver kveld kl.22 (Orgalutran er nødt til å settes akkurat kl.22), selv om jeg kommer til å savne å ha henne der med meg, hennes støtte har vært veldig god å ha.


Spissen er litt tykkere på Orgalutran enn på Gonal-F

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar