onsdag 3. oktober 2012

Fryseforsøk

Som jeg skrev i forrige innlegg har vi 2 egg på frys. De er fryst i hver sin ampull slik at de kan tines hver for seg.

Når jeg får mensen neste gang skal jeg begynne medisiner på blødningsdag 2. Først skal jeg ta noen tabletter som heter Progynova 3 ganger daglig. Dette er østrogentabletter som hjelper til med å bygge opp livmorslimhinnen og forhindre at det utvikles eggposer i eggstokkene. Deretter skal jeg på en ultralydkontroll rundt syklusdag 10-12. Da skal livmorslimhinnen måles, den må ikke være for tynn, ellers kan ikke egget feste seg. Det skal også sjekkes om jeg har utviklet eggposer, siden jeg har PCOS er det nok litt fare for det, og da tror jeg forsøket må avbrytes.

Når slimhinnen er tykk nok skal jeg starte med Lutinus igjen. Disse brukte jeg også etter egguttaket i forrige forsøk, det er stikkpiller som settes i skjeden 3 ganger daglig. Disse stimulerer også slimhinnen slik at egget skal få optimale forhold til å forhåpentligvis feste seg og bli der i 9 måneder.

Det er bare 50-60 % sjanse for at fryste egg overlever opptiningen, så når vi bare har 2 egg er jeg naturlig nok litt bekymret for at ikke noen av dem skal overleve. Men vi får krysse fingrene og håpe på det beste. Dersom de ikke overlever må forsøket avbrytes og jeg må igjennom stimulering med sprøyter og egguttak på nytt i en senere syklus.

Dersom egget overlever og ser fint blir det satt inn og så er det "bare" å vente i 2 uker på å ta ny graviditetstest. Denne gangen skal jeg iallefall ikke teste for tidlig, det har jeg lovet meg selv! Jeg må fortsette med både Progynova og Lutinus helt fram til testdatoen og dersom jeg skulle være så heldig å bli gravid må jeg fortsette med medisinene til og med svangerskapsuke ni. Jeg synes Lutinus er noe griseri så det er litt kjipt å måtte bruke dem så lenge. Kroppen tar til seg det den trenger og resten av stikkpillene smelter og renner ut igjen nemlig, så jeg må bruke truseinnlegg hele tiden. Det føles nesten som jeg går rundt å tisser på meg hele dagen, veldig ubehagelig følelse! Men hva gjør man ikke for å få oppfylt drømmen sin? Det er en liten pris å betale hvis det hjelper egget å klore seg fast :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar