søndag 30. desember 2012

Endelig en oppdatering!

Det har vært noen lange og tøffe uker siden sist jeg blogget. For å oppsumere alt som har skjedd skal jeg dele det opp i flere innlegg så det blir litt oversiktlig. Vi har nå vært gjennom et fryseforsøk så jeg skal fortelle litt om det først.

Som jeg har skrevet tidligere har jeg hatt veldig lange sykluser, men denne gangen ble den kjempekort, bare 26 dager! Så kort syklus har jeg aldri hatt, så det var nok på grunn av alle medisinene etter det første forsøket. Men jeg var jo veldig glad for da kunne vi jo starte behandlingen mye tidligere enn jeg hadde trodd.

På syklusdag 2 begynte jeg med Progynova, det er østrogenpiller. Veldig glad for å kunne ta noen søte små lyseblå piller i stedet for sprøyter! Jeg startet med 1 tablett 3 ganger daglig. Det gikk fint, merket ikke så mye til dem utenom litt hodepine og kvalme. På dag 12 var jeg hos en gynekolog for å måle livmorslimhinnen med en innvendig ultralyd. Det var ikke særlig oppløftende, slimhinnen var altfor tynn. Jeg fikk beskjed om å øke dosen med en tablett og komme tilbake til en ny ultralyd 4 dager senere. Da hadde slimhinnen blitt bittelitt tykkere, men fortsatt ikke tykk nok. (Den må være minst 7 mm, min var fortsatt ikke større enn 6 mm) Jeg måtte øke dosen Progynova enda en gang, til 5 tabletter daglig. Med så stor dose ble jeg ganske uvel, var mye kvalm og hadde vondt i hodet. Jeg måtte til en ny ultralyd 3 dager senere, men da måtte jeg til en annen gynekolog. Da sa han at slimhinnen hadde blitt tynnere, den var bare 5 mm! Jeg ble helt satt ut, da hadde jeg jo gått på høy dose med medisiner i mange dager, så jeg trodde det rett og slett ikke var mulig at den skulle krympe! Jeg ringte opp til klinikken i Haugesund etterpå for å høre hva som skulle skje videre. De kunne heller ikke forstå at slimhinnen hadde blitt tynnere, men de mente det kunne bare være fordi det var 2 forskjellige gynekologer som hadde tatt ultralydene. De ville iallefall ikke gi meg opp enda, så jeg måtte fortsette med medisinene noen dager til og ta enda en ultralyd. Da jeg kom til ultralyd igjen da fikk jeg beskjed om at slimhinnen hadde blitt litt tykkere, men fortsatt under 7 mm. Gynekologen mente at det så dårlig ut og at det var fare for at forsøket ble avbrutt. Jeg var livredd da de ringte fra Haugesund, men til min store overraskelse fikk jeg beskjed om at de ville sette inn et egg allikevel!

Jeg måtte starte med Lutinus (de samme stikkpillene jeg brukte sist) dagen etter og så skulle jeg få telefon fra Haugesund 3 dager senere for å få vite om egget hadde overlevd opptiningen. Det var noen nervepirrende dager, og jeg var i veldig dårlig form. Dagen etter jeg startet med Lutinus kastet jeg opp og var veldig uvel hele dagen. Men endelig kom telefonen og egget hadde overlevd! Vi reiste opp til Haugesund dagen etter for å sette inn egget. Innsettingen var helt smertefri og vi fikk med oss et bilde av egget. Så var det bare å stålsette seg for 2 uker med venting på at dette lille frøet forhåpentligvis skulle klore seg fast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar